634a92a49b7ce.jpg

شاه ایران و بانوی ارمن (بزرکترین سینماهای تاریخی و اخلاقی و ادبی ایرانی)

مکان چاپ: تهران ناشر: مطبعه فاروس تاریخ چاپ: ۱۳۰۶ هجری شمسی زبان: فارسی

نویسنده کتاب درباره سبب نوشتن کتاب در مقدمه میگوید: "پس از مطالعه بدین فکر افتادم که افسانه خسرو و شیرین و فرهاد را با مراعات حوادث تاریخی و حذف حشو و زوائد بی اصل ممل غیر اخلاقی و نامناسب که قدر و قیمت واقعی آن را در انظار میکاهد بنگارد. پس از نوشتن انگلیسی این کتاب نیز در این فکر بودم که فارسی آنرا برای اطلاع دوستانی که بزبان انگلیسی آشنا نیستند بنگارد." کتاب شاه ایران و بانوی ارمن، بزرگترین سینماهای تاریخی و اخلاقی و ادبی ایرانی است که به قلم ذبیح بهروز نگاشته و در سال 1306 توسط مطبعه فاروس طهران منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65842fb75f4a7.jpg

داستانهای تاریخی وقایع برجسته باستان شکوفان ایران، پیش از دوران هخامنشی تا آخر دوران ساسانی

حسین جودت

موضوع کتاب داستانهای تاریخی وقایع برجسته باستان شکوفان ایران، پیش از دوران هخامنشی تا آخر دوران ساسانی و گردآورنده کتاب حسین جودت است که در سال 1353 توسط چاپ درخشان منتشر شده است.

6404ac635b750.jpg

یک زیگورات عیلامی

ر. گیرشمن

باستان شناسی جدید این تمایز را دارد که "برج بابل" معروف را که وصف آن در تورات آمده به منزله یک "زیگورات" میشناسد این نوع بنا از آغاز مدنیت مردم قدیم بین النهرین یعنی ابتدا در میان بناهای مذهبی سومریان و بعدا در بین اقوام بابل و آشور متداول گردیده عیلامیان که مذهبشان از نفوذ همسایگان ایشان برکنار نبود نیز به ساختن این نوع بناها پرداختند اما این نکته متقن است که تا این تاریخ در این قسم معابد عیلامی به طور علمی و روش صحیح حفاری به عمل نیامده است. در آخرین حد ارتفاع بنا یقینا معبدی وجود داشته است پرسشی که همواره برای تفحص کنندگان پیش آمده این بوده است که آیا زیگورات برجی بوده که بر فراز آم معبدی قرار داشته است و معبد مزبور جایگاه خدایان بوده است یا اینکه به تصور بعضی از دانشمندان برفراز برج مقبره وجود داشته است؟ ...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64f5e0ec12be2.jpg

دبیره (ایران کوده شماره 2)

ذبیح بهروز

مولف در مقدمه کتاب می گوید: ... از چند سال پیش و مخصوصا پس از نخستین آزمایش تعلیم خواندن روزنه های امیدی پدیدار گردید و همچنین پس از تحقیقات دقیق معلوم شد زبان فارسی که از هنگامه های صرف و نحو و بندهای تنکیر و تعریف و مخمصه مذکر و مونث و خنثی و افسانه های سماع و شواذ و اشکالات طاقت فرسای املا برکنار و آزاد است تنها زبانی است که در آن میتوان رابطه میان لفظ و معنی را برقرار داشت. این رساله مختصر فقط راجع به الفبا که کلید فرهنگ است بحث می کند....

پژوهش‌ها/پژوهش‌های زبان‌شناسی
کتاب
61b4bd123cb39.png

ایران کوده شماره 15: تقویم و تاریخ در ایران از رصد زردشت تا رصد خیام زمان مهر و مانی

ذبیح بهروز

از قرن هفتم هجری به بعد فرصت بهتری برای اخلال در تقویم باستانی پیدا شد. جدال بر سر تاریخ و تاریخ‌گذاری و وضع تاریخ جدید در اواسط قرن سوم هجری شروع می‌شود. هیچ کتابی درباره تاریخ‌گذاری و تقویم به نظر نرسیده است که آثار جعل و اختلاف روایات که نتیجه همان جعل و حک است در آن دیده نشود. در این کتاب درباره تقویم و تاریخ‌نگاری در ایران مطالبی به نگارش درآمده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب