پژوهش حاضر، خوانشي مبتني بر نظريه‌هاي پسااستعماري و استعمارزدايي از نمايشنامه جزئيات اثر سوزان گلاسپل است. اين نمايشنامه، همواره با خوانشي فمينيستي مورد بررسي قرار گرفته است. كاربرد نظريه‌هاي پسااستعماري در اين اثر، چالش برانگيز و مورد مناقشه است؛ چرا كه نه موضوع نمايشنامه، نه مكان و نه شخصيت‌ها هيچ كدام مصداق بارزي از ادبيات استعماري به شمار نمي‌روند. اين مقاله، بر آن است اثبات كند، علي رغم تفاوت‌هاي مطالعات فمينيستي با پسااستعماري، مي‌توان با در نظر گرفتن نقاط مشترك بين آنها، از نظريه‌هاي پسا استعماري، مانند جمع ناشناس آلبر ممي، سلب انسانيت امه فرنان ديويد سزر، نزاكت حيله‌گر هومي بابا، نظريه خشونت فانون و ميمون دلالت‌گر گيتـس بهـره برد، طوري كه نه تنها با خوانش‌هاي فمينستي نمايشنامه، در تعارض نباشد بلكه حتي جنبه‌هاي پنهان اثر را به خواننده به وضوح آشكار كند. همچنين، اين پژوهش از نظريه كوه يخي همينگوي بهره برده است تا اهميت جزئيات را در نمايشنامه ياد شده اثبات كند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57f67c270805e.PNG

بررسي كاركرد راوي در رمان همه چيز فرو مي‌پاشد اثر چينوا آچبه از منظر روايت‌شناسي پسااستعماري

احد مهروند

تصوير ارايه شده از سرزمين‌هاي تحت سلطه در نوشته‌هاي نويسندگان غربي،‏ همواره نظرورزانه و يك جانبه بوده است. در اين راستا،‏ ارائه تصويري صحيح از اين سرزمين‌ها براي باز پس گيري عزت از دست رفته بوميان،‏ از اهداف ادبيات پسااستعماري است. رمان همه چيز فرو مي‌پاشد اثر چينوآچبه تلاشي در اين زمينه است. مقاله حاضر،‏ با معرفي روايت‌شناسي پسااستعماري كه به پيوند عناصر روايت و مفاهيم پسا استعماري توجه دارد،‏ به بررسي رابطه زاويه ديد با استعمارزدايي در اين رمان مي‌پردازد. براي اين منظور،‏ اين جستار با استمداد از روايت‌شناسي ژرارد ژنت كه در آن زاويه ديد به دو بخش كانون ديد و راوي تقسيم‌بندي مي‌شود،‏ نشان مي‌دهد چگونه آچبه توانمندي‌هاي راوي برون داستاني را همچون وثوق بالا،‏ تسلط بر اثر و ... در خدمت هدف خود قرار مي‌دهد. به عبارت ديگر،‏ انتخاب اين راوي موقعيت‌هايي را براي تحقق هدف نويسنده در اختيار وي قرار مي‌دهد كه با انتخاب راوي ديگري ممكن نمي‌شد.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله
5726d73c992bc.PNG

بررسی سه شعر از پروین اعتصامی بر اساس دو عنصر ارسطویی کشف و دگرگونی

احد مهروند

در این مقاله با بهره‌گیری از نظریات ارسطو در زمینه تراژدی، به بررسی میزان اهمیت «کشف» و «دگرگونی» در سه شعر پروین اعتصامی با عناوین «گره‌گشای»، «دو محضر»، و «گفتار و کردار» خواهیم پرداخت. پروین، یکی از نامدارترین شاعران ایرانی، بیشتر به‌ خاطر مناظره‌ها و پرداختن به‌ مشکلات اجتماعی در اشعارش معروف است، اما از مهم‌ترین خصوصیات اشعار او، تلفیق شعر کلاسیک با شعر مدرن و تأثیر‌پذیری از ادبیات غرب است. اما تاکنون در هیچ تحقیقی به‌تأثیرپذیری پروین از آراء و نظریات ارسطو، اولین نظریه‌پرداز ادبی غرب، اشارت نرفته است. این پژوهش در جستجوی پاسخ به‌ این پرسش است که آیا می‌‌توان دو عنصر ارسطویی کشف و دگرگونی را در اشعار پروین یافت؟ و اگر چنین است، پروین آنها را چگونه در برخی از اشعارش به‌کار می‌برد؟ یافته‌های این مقاله نشان می‌دهد که پروین در هر سه شعر یاد شده، تنها از نوع همزمان کشف و دگرگونی بهره می‌جوید. این مقاله به‌ روش مقایسه و تطبیق و تحلیل، تحقق یافته‌است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله