از زمانی که بنی آدم صاحب تفکر و زبان گردید برای انتقال تراوش احساسات و اندشجاتش از مکانی به مکانی ضرورت پیش آمد و ظاهراً نامه‌های بال کبوتر هم از همان ایام از دیاری به دیاری رسیدن آغاز کردند. بعد پیدایش خط و سواد و کاغذ پیغام و پیام آدمی از گوشه‌ای به گوشه‌ای توسط پیک سواره خوش خبر توشه‌واری می‌رسید. نهایت مقصود و مطلب آدمان را در دوران روان سیاره و قطاره و هواپیما از کشوری به کشوری انتقال‌دادن آموخته، در این جاده وسایل متعدده تکنیک معاصر نیز کمک‌رسان مردم گردیدند.

منابع مشابه بیشتر ...

61c7386b86a5e.png

بن بست: بر مبنای چند نامه از مرتضی کیوان

م.ف. فرزانه

مرتضی کیوان در سال 1300 به دنیا آمد و بر نسلی از شاعران و نویسندگان برخاسته از دهه 1320 اثر جدی نهاد و در 23 مهرماه 1333 به خاطره‌ها پیوست. این کتاب در سه بخش تنظیم شده است: بن‌بست، نامه‌هایی از مرتضی کیوان، ضمیمه‌ها. «بن‌بست» بازسازی چهره مرتضی کیوان است و بنیان آن بر اساس یادمانده‌هایی از روزگار دوستی او و نویسنده و حدس و گمان‌های نویسنده درباره زندگی مرتضی کیوان است.

61125fccb0482.jpg

لوایح در بیان معانی عرفانیه

نورالدین عبدالرحمن جامی

این رساله ایست مسمی به لوایح در بیان معارف و معانی که بر الواح و ارواح ارباب عرفان و اصحاب ذوق و وجدان لایح گشته و به طور کلی لوائح کاملا عرفانی و مخصوصا جامی به کلمات شیخ محیی الدین محمدبن العربی نظر داشته و از کتاب معتبر و بسیار معروف فصوص الحکم اقتباساتی نموده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58c63bd30a5b5.PNG

کاروان محبت

طغرل احراری در سال ۱۸۶۵ میلادی در روستای زاسون درّه فَلغَر (ناحیۀ عینی امروزی) در شمال تاجیکستان متولد شد؛ اجداد طغرل از اهالی سمرقند بودند و نسب او به خواجه ناصرالدین احرار ولیّ، عارف معروف طریقت نقشبندیه (806-895 ه. ق) می‌رسد. او در سنین جوانی پس از تحصیل دانش‌های زمانه خود در سمرقند و بخارا، به شاعری روی آورد. دیوان وی که در زمان حیاتش در شهر کاگان در ولایت بخارا (در ازبکستان کنونی)، به سال 1916 میلادی، به همت ملا احمدخان رونق، چاپ و منتشر گردید، شامل بیش از سیصد غزل و چندین شعر در قالب‌های مستزاد، مخمس، مسدس، ترجیع‌بند، قصیده و مثنوی‌های کوتاه است. هرچند طغرل در شعرش به طرق مختلف خود را پیرو بیدل دهلوی (شاعر بزرگ سبک هندی 1054-1133) می‌داند اما زبان او از پیچیدگی شعر بیدل فاصلۀ زیادی دارد و شعرش بیشتر آمیزه‌ای از سبک عراقی و هندی است. در اواخر حیات این شاعر بزرگ، مناطق فارسی‌زبان سمرقند و بخارا که در تصرف امپراطوری روسیه بودند، درگیر بحران جنگ جهانی اول شدند. در سال‌های آخر جنگ، کم‌کم ارتش سرخ کمونیستی وارث امپراطوری روسیه شد و بعد شمال تاجیکستان را هم به کشور تازه‌تأسیس اتحاد جماهیر شوروی افزود. طغرل در ابتدای حضور کمونیست‌ها با آنها همکاری کرد اما بعد از شکست ایشان از دسته مجاهدین باسمه‌چی، مورد سوءظن قرار گرفت و در سال ۱۹۱۹ میلادی از سوی سربازان ارتش سرخ تیرباران شد. آرامگاه این شاعر نامی در روستاي زاسون شهرستان عيني در شمال تاجیکستان قرار دارد. این کاروان پربار از سروده‌های آبدار محمد نقیب‌خان طغرل احراری (1865 ـ 1919) که یکی از قافله‌سالاران نظم فارسی در انتهای قرن نوزده و ابتدای قرن بیستم میلادی محمل‌آرایی شده تا محموله‌ای از گنجینه عشق و علاقه شاعر را در جاده کشورهای پارسی‌گو به هواداران و انتظاران شعر دری همچون هدیه برد.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب