58208a3527b1c.PNG

ایستادن به اتفاق عصای سلیمان؛ بررسی متن و پیرامتن آخرین کتاب منوچهر آتشی

انتشارات آمیتیس مجموعه‌ای پنج جلدی را زیر عنوان کلی نقد ادبیات امروز منتشر کرده است که به شعر نیما یوشیج، احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، فروغ فرخ‌زاد و سهراب سپهری می‌پردازد. سری‌نویسی این مجموعه را منوچهر آتشی به عهده داشته است. متن زیر، نگاهی ناگهان به مجموعه دوم آن «شاملو در تحلیلی انتقادی» دارد. تلنگری به اطمینان خاطر آنها که به اتفاق عصای سلیمان ایستاده‌اند. نوشتن درباره کتابی که خواندنش هم مشکل است، کار طاقت‌فرسایی است. به توارد ذهنی این مصراع نیما که «به کجا این شب تیره بیاویزم قبای ژنده خود را» سطر، سطر پیش می‌روی. چه در این کتاب هیچ میخی به دیور کوفته نشده تا قبای ژنده مخاطب‌بودن به نیش آن گریده شود. تاویل‌هایی راه، استدلال‌ها بدون لحاظ کردن اندیشه منطقی و چارچوب کار علمی زهوار در رفته و همه چیز به یک عقده‌گشایی کودکانه سال‌خوردگان شکست خورده می‌ماند. و بدین ترتیب است که بی‌هیچ مقدمه‌ای از میانه کار، نوشتن درباره این کتاب را شروع کرده‌ام، چه هر چه بیش‌تر جستم سر این کلاف را کم‌تر یافتم.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

6390a59cc10de.png

در پیرامون رستم و اسفندیار: به همراه متن کامل از شاهنامه مسکو

میرجلال الدین کزازی, محمود عبادیان, سیروس شمیسا

رستم و اسفندیار برجسته‌ترین، نیک‌ترین و مهم‌ترین پهلوانان شاهنامه‌اند؛ از این‌رو برخورد این دو یل از وزن و حساسیت خاصی برخوردار است. اسفندیار شاهزاده‌ای جوان است، با چشم به تختی که شایستگی آن را دارد. او برخلاف گشتاسب، نه یک موجود آزمند و متزلزل و فریبکار، بلکه دلاور شکست‌ناپذیر و مقدسی اس تکه برای نیک‌ترین دین‌ها و اندیشه‌ها شمشیر زده است. رستم در مقابل او، پهلوان قرون و ابرمردی است که تبلور تکاپو و رنج مردانه یک تبار است. در این کتاب افزون بر مقدمه، سه مقاله پیرامون رستم و اسفندیار و همچنین متن آن از روی نسخه شاهنامه چاپ مسکو آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58b2703cf008c.PNG

کنده‌ای نیم‌سوخته نزدیک ماه جرقه می‌زند؛ گفت‌وگوی اختصاصی گوهران با خانواده غلامحسین غریب

مهدی اورند

در این گفت و گو همه ما در زندگی غریب و در مفهوم غریبی و غریبگی وارد شده‌ایم. در جایی که گم‌شده‌های ما پیداتر از تمام یافته‌هامان هستند صحبت از غریب اصلا چیز غریبی است. این مقاله شامل متن گفتگو با خانواده غلامحسین غریب است.

نثر/گفتگو و سخنرانی
مقاله