این کتاب همانطور که در پیشگفتار نویسنده می‌خوانیم «شامل چند مقاله و نامه و مصاحبه‌ای است در بزرگداشت علامه فقید ـ استاد محمدتقی شریعتی مزینانی ـ و فرزند برومند او: متفکر و نویسنده بزرگ اسلامی، شادروان دکتر علی شریعتی آ به قلم مؤلف ـ که از دوران نوجوانی خود به شاگردی استاد و دوستی و همکلاسی و همرزمی فرزند بزرگوارش مفتخر و مباهی بوده، به رشته تحریر درآمده است». دکتر حسین رزمجو، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، انگیزه جمع‌اوری چنین مجموعه‌ای را روشن نمودن زوایای نادیده و ناگشوده ابعاد فکری این دو بزرگوار که باعث سوءتفاهم‌ها و کج فهمیهای غافلان و سوءاستفاده های مغرضین بوده و هست، ذکر می‌کند.

منابع مشابه بیشتر ...

607ec80f89c13.jpg

پاسخی به نامه استاد، قسمت دوم

موضوع کتاب پاسخی به نامه استاد که در دو جلد منتشر شده است در مورد 1. پیش‌گفتار نامه استاد 2. توضیحی درباره "پیش‌گفتار نامه استاد" 3. نامه استاد. این کتاب در سال 1352 در چاپخانه زندگی به طبع رسید.

607ec66415636.jpg

پاسخی به نامه استاد، قسمت اول

موضوع کتاب پاسخی به نامه استاد که در دو جلد منتشر شده است در مورد 1. پیش‌گفتار نامه استاد 2. توضیحی درباره "پیش‌گفتار نامه استاد" 3. نامه استاد. این کتاب در سال 1352 در چاپخانه زندگی به طبع رسید.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

582771bb34014.PNG

حکیم نظانی گنجوی و عرفان؛ نگاهی دوباره به دو کتاب «مخزن‌الاسرار» و «هفت پیکر»

غلامرضا رضائی

بلاشک حکیم نظامی گنجوی یکی از ارکان شعر فارسی به شمار است. بهترین دلیل بر این مدعا پیروی گروه زیادی از شاعران بعدی، از وی است. برای مثال می‌توان از نظیره‌های مخزن‌الاسرار که در ایران و هندوستان و عثمانی (ترکیه) سروده شده‌اند به اینها اشاره کرد. مثنویهای پنجگانه وی که به پنج گنج اشتهار یافته است اکثر آنها به استدعای سلاطین روزگار واقع شده که امیدواری آن را که نام ایشان به واسطه نظم وی بر صحفه روزگار بماند، استدعا نموده‌اند و اکثر آنها به حسب صورت افسانه است اما از روی حقیقت، کشف حقایق و بیان معارف را بهانه است. به یک بیان حکیم نظامی از نظر ادبی همان نقشی را ایفا کرد که حکیم فردوسی پیش از او ایفا کرده بود، ولی در بعدی دیگر. فردوسی کوشید تا زبان را در غالب شعر حماسی حفظ کند و آنچنان موفق بود که نه تنها زبان فارسی، بلکه شعر حماسی را نیز به اوج رساند. اما نظامی که قسم یاد کرده بود تا کار فردوسی را تکرار نکند، ترکیبی از آنچه فردوسی در حماسه رزمی و شاعران عهد نظامی در غزل فراهم کرده بودند بدست داد و حاصل این ترکیب «حماسه بزمی» است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله