این کتاب ترجمه فارسی کتاب «نقد شعر العجم» تألیف محمود شیرانی است که نقدی است بر کتاب «شعر العجم» تألیف شبلی نعمانی. نقد شعر العجم در ابتدا به صورت سلسله مقالات در فصلنامه اردو در انجمن ترقی اردو (اورنگ آباد) به چاپ رسیده است که همه آن مقالات با تجدیدنظر به صورت این کتاب درآمده است. چون علامه شبلی زبان اردو را از تاریخ شعر فارسی تهی احساس کرده بود، شعر العجم را به زبان اردو نوشت. در این کتاب دکتر شیرانی نظرش به همین کتاب است و فقط درباره نکاتی بحث کرده که درباره آنها با نقطه نظرات مولانا شبلی نعمانی اختلاف تاریخی یا انتقادی دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

663ceb6d9b862.jpg

شعر العجم یا ادبیات منظوم ایران

شبلی نعمانی

کتاب ادبیات منظوم ایران که در سال هزار و سیصد و چهارده چاپ شده می باشد.این اثر توسط شبلی نعمانی نوشته شده است.اثر شعر العجم یا ادبیات منظوم ایران از پنج جلد تشکیل شده است که نوشته ی آن در اصل به زبان اردو نوشته شده است. در سه جلد نخست آن نویسنده درمورد به سخنوران ممتاز فارسی اطلاعات داده و در قسمتهای چهارم و پنجم درمورد واقعیت و ماهیّت شعر و شاعری موشکافانه بحث می نماید . از نظر پژوهش محسّنات شعری و در مجموع پیشکار ها و معیارات نظریات ادبیّات دو جلد آخر آن اهمیت بسیار مهمی را کسب کرده و از جانب محققان به عنوان شاهکار مولانا شبلی اعتراف نموده است. همان طور که خود مولانا شبلی همچنان تأکید نموده و سه جلد اول دیباچه دو جلد دیگر به حساب می آید. محمّد اقبال سه صفت نادر شبلی نعمانی و نخست تاریخ دانی و دوّم وارد بودن به زبان عربی و سوّم ذوق درست شعر و سخن و خود شاعر بودن را سبب مایه‌دار بودن نقد شبلی درمورد شعر و اهمیت عمومی ‌جهانی کسب کردن شعر العجم دانسته است .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

612f38f3bdcc6.png

رساله معربات رشیدی

ملاعبدالرشید بن عبدالغفور حسینی مدنی تتوی در «تته» از مناطق ایالت سند در مغرب هندوستان دیده به جهان گشود. او در دربار گورکانیان هند همچون شاه‌جهان و اورنگ‌زیب عالمگیر ارج و قربی تمام داشته است. از شعرهای در تاریخ جلوس عالمگیر در 1068 برمی‌آید كه تا 1068زنده بود . عبدالرشید در هر دو زبان فارسی و عربی تسلط تمام داشت. در فرهنگ‌نویسی هم لیاقت فوق‌العاده‌ به‌خرج داده است. او سه نوع لغات ترتیب داده است: یكی در فارسی یعنی فرهنگ رشیدی و دومین منتخب اللغات شاهجهانی است. سوم رساله معربات هم که یک نوع لغت است. در این رساله مؤلف در كیفیت تعریب كلمات فارسی تتبعاتی به عمل آورده است.

نثر/متون کهن/ادبی
کتاب