امروز هنر، چشم انتظار بی‌تاب و نیازمند ظهور یک منجی موعود است، موعود هنر، نه آخرین منجی از سلسله آفریدگاران بزرگی چون هومر، لئونارد داوینسی، میکلانجلو، بتهوون، موزار، باخ، تنتوره، فردوسی، مولوی، گوته، پیکاسو بلکه پیامبرانی چون ارسطو؛ هوراس، سارتر و یا هانری لوفور که صراط دیگری ... خواهید گفت مگر منتقدان نه آن کسانی‌اند که تو برای هنر و شناخت هنر آرزو می‌کنی؟ هرگز! طرح چنین سوالی نشان می‌دهد که اصطلاح «شناخت» غنا و قدرتی را که من از آن توقع دارم فاقد است. مقصودم از شناخت، یک معرفت عمیق حکمت گونه متأملانه راستین و متعالی است و به اصطلاح قدما، که علم را نه چون امروز که به بررسی عوارض اشیاء و استخدام آنها محصور کرده اند، بلکه یافتن «ماهیت» اشیاء و رسیدن به «حقیقت» آنها است ـ تعریف به حد و رسم هنر و هنرها و درک جنس و حقیقت آن و هنر و هنرها «بما هوهو»!

منابع مشابه بیشتر ...

62dbed07948aa.jpg

جنگ سواران (در هنر ایرانی و هنر متاثر از هنر ایرانی در دوره پارت و ساسانی)

هوبرتوس فون گال

جنگ سواران پژوهشی است درباره نقوش برجسته حجاری شده بر روی صخره ها که از دوران پارتی و ساسانی به یادگار مانده است. این نقوش در مناطق مختلفی مانند بیستون، طاق بستان، فیروزکوه و تنگ سروگ قرار دارد. کتاب متشکل از چهار مبحث است. در مبحث اول با عنوان " آثار تاریخی" سه بخش با این عناوین به طبع رسیده است: 1. نقش برجسته های صخره های 2. پیکره سازی و نقاشی دیواری 3. نگین نقش برجسته شاپور در کتابخانه ملی پاریس. در مبحث دوم نویسنده "جنبه باستانی و تاریخی تصاویر جنگ سواران" را در سه بخش بررسی و ارزیابی می کند: "زمینه باستان شناسی"، "سواران زره پوش ایرانی به عنوان پدیده ای تاریخی"، "پیشگامان هنری و ویژگی های تصویر جنگ سواران". "مسئله استمرار و مفهوم محتوای نقشمایه ها" عنوان سومین مبحث کتاب است. مبحث چهارم که "ضمیمه تشریحی" عنوان گرفته، از نقش برجسته شاپور اول سخن به میان آمده است. صفحات پایانی به تصاویری از نقوش و فهرست اعلام اختصاص دارد.

62af19537baaa.png

راپورت آقای کلنل مکرماک راجع به قالی ایران

کلنل مکرماک

شکست دائم التزاید قالی ایران در بازار دنیا و رقابت شدید قالی‌های سایر ممالک با آن سال‌ها مورد توجه و دقت واقع می‌شده است. در این کتابچه نویسنده به وضعیت قالی‌بافی ایران اشاره کرده و معایب عمده آن را بررسی کرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

612f3ac316f11.png

راهنمای خراسان

علی شریعتی

کتاب «راهنمای خراسان» تألیف دکتر علی شریعتی برای نخستین بار در سال 1345 از سوی سازمان جلب سیاحان چاپ و منتشر شد. مطالب کتاب اشاره مجمل و در عین حال مفیدی دارد و به رویدادهای تاریخی خراسان، اوضاع جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این استان به‌ویژه شهر مشهد. در تألیف کتاب مطالب مربوط به آستان قدس رضوی، مساجد، مدارس، مقابر و سایر بناهای مذهبی و تاریخی، مقام ویژه‌ای دارد و نویسنده در شرح سوابق تاریخی و مذهبی این بناها اطلاعات خواندنی و بدیعی به‌دست می‌دهد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
60098d4b47cc2.png

شعر چیست؟

این کتاب، ترجمه‌ای است از خلاصه کتاب «ادب چیست» ژان پل سارتر که در مجموعه «هنر شعر» آمده است. این کتاب جنگی است شامل نظریات شاعران و نویسندگان و منتقدان مشهور همه ملل و همه قرون از افلاطون تا کلانسیه و از هوراس رومی تا نظامی عروضی خدمان که به سال 1960 در شماره اول دوره دوم مجله پارسی چاپ شده و در این کتاب با تجدیدنظری منتشر شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب