دلیل دیگر قدرت عشق، تاثیری است که آن برخوردها بر هر یک از دو جوان می گذارد. عشق در همان نگاه نخست رامین را از خود بی‌خود می‌کند و او را از اسب فرو می‌افکند که به پایین جهیدن نقاش از روی چهارپایه و به حالت خلسه روی زمین افتادنش بسیار شباهت دارد. در هر دو مورد، رویداد از چشم دو شخصیت اصلی دیگر (زنان) پنهان می‌ماند: ویس از وجود رامین بی‌خبر است و موید از آنچه که رخ داده، همچنان که پیرمرد و دختر اثیری حضور نقاش را در نمی‌یابند.

منابع مشابه بیشتر ...

635fab9b06b48.jpg

معجزه عشق

ح - بیضایی

کتاب معجزه عشق اثر ح – بیضایی است که توسط انتشارات بنگاه افشاری چاپ شده است

634ebaff25c74.jpg

امیر ارسلان رومی و ملکه فرخ لقا

محمد شعبانی

داستان امیر ارسلان رومی و ملکه فرخ لقا یکی از قدیمی ترین و پرماجراترین داستانهای کهن فارسی است که علاقمندان بیشماری داشته و دارد این داستان به قدری جذاب و دلنشین است که با وجود گذشت بیش از شصت سال از نقل آن هنوز برای خواننده تازگی دارد. کتاب حاضر تالیف محمد شعبانی است و در سال 1360 توسط انتشارات غلامعلی شعبانی به چاپ رسیده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58a40caa8070f.PNG

الگوی ایرانی میل ناکام (بخش اول)

مارتا سیمیچیوا

رمان بوف کور (1936) اثر صادق هدایت، اثری نوگراست که قابلیت تفسیرهای متعددی را دارد. بیشتر این تفسیرها ریشه در بوطیقای میل جنسی دارند، چرا که بوف کور بررسی گناه و امیال سرکوب شده است و عمیقاً تحت اصول روانکاوی قرار دارد. همچنین این اثر نظامی فراگیر از هنرهاست که در تمثیل پیچیده‌ خلاقیت گرد آمده‌اند. دو شکل هنری عمده ـ نقاشی و نویسندگی ـ هسته‌های دو بخش متمایز رمان را تشکیل می‌دهند. بخش نخست به رنج‌های صنعت‌گری نقاش می‌پردازد که از عشق دختری اثیری به جان آمده است. بخش دوم غوری است در کابوس‌های جوانی رنجور که علاقه به همسر بی‌وفایش رفته رفته او را به نابودی می‌کشاند.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله