هر چند ادبیات قرن هفده زمان صفویه بویژه ادبیات حوزه هرات هنوز به طور باید و شاید مورد آموزش و بررسی قرار نگرفته است. در یک سلسله آثار دانشمندان اروپایی امثال: براون، دانشمندان روس: الف. کریمسکی، الف. برتلس، ر.گ.لوکاوسکایا، عالم چک‌یان ـ ریپکا، علاوه شبلی نعمانی، محققین ایرانی: زین‌العابدین مؤتمن، تربیت، محمد هاشمی، حسن سادات ناصری، عبدالحسین زرین کوب، امیری فروزکوهی، خلیل افغانی، دانشمندان تاجیک: عبدالغنی میرزایف، ظاهر احراری، امیر یزدان علی مردانف راجع به ادبیات این دوه و نمایندگان آن اندیشه و ملاحضات خود را ذکر نموده قسمت و باب‌های جداگانه بخشیده‌اند که از منابع و معلومات مهم تشکیل یافته‌اند، ولی با وجود این ادبیات قرن هفده ایران و خراسان، بویژه حوزه ادبی هرات از مرحله‌های، تا حال کم تحقیق شده ادبیات فارسی و تاجیک به شمار می‌رود. چون راجع به ادبیات قرن‌های شانزده و هفده زمان صفویه فکر و ملاحضات و اندیشه‌های مختلف تا امروز ادامه دارد، ما این جا تنها چند سخن درباره ادبیات این دوره می‌گوییم.

منابع مشابه بیشتر ...

65e488b53602d.jpg

سریر سخن: مجموعه مقالات دومین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی

جمعی از نویسندگان

این مجموعه دربرگیرنده‌ی 65 مقاله‌ی دومین همایش پژوهش‌های ادبی است. این همایش در سال 1381 به همت مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی و دانشگاه الزهرا برگزار گردید. مقالات عرضه شده در این مجموعه "زبان و ادبیات ایران باستان"، "ادبیات فارسی کلاسیک"، "ادبیات معاصر"، "زیباشناسی و بلاغت"، "نقد ادبی و ادبیات تطبیقی"، "زبان و ادبیات فارسی در خارج از مرزها"، "مطالعات زبان‌شناسی".

65d749f7edb21.jpg

قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها

جمعی از نویسندگان

کتاب قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها، طبق برنامه جدید وزارت فرهنگ و تصویب شورای عالی کتب درسی و تالیف سعید نفیسی، محمدعلی روحانی، محمد نصرالله، دکتر مهدی محقق است که در سال 1338 منتشر شده است.