58bdcb90715e7.PNG

با جمال میرصادقی، در خلال گفت‌وگوهای سالیان دور و نزدیک؛ با نگاهی به کتاب گفت‌وگوها؛ مجموعه گفت‌وگوهای جمال میرصادقی

نام آخرین اثر چاپ شده جمال میرصادقی، نویسنده، پژوهشگر، مدرس معاصر، گفت‌وگوهاست. اثری که چندان که از نامش نیز برمی‌آید، مجموعه گفت‌وگوهای سال‌های دور و نزدیک است با نویسنده‌ای که زندگی هفتادواندی ساله خود را پای ادبیات داستانی گذاشته و از این رهگذر آثار ماندگار و تأثیرگذاری در خوزه داستان کوتاه، رمان و پژوهش‌های ادبی خلق کرده است. گفت‌وگوها شامل یک یادداشت، به عنوان مقدمه، 17 گفت‌وگو و 8 تک‌نگاری است. اولین گفت‌وگو در سال 1325 و آخرین گفت‌وگو در سال 1384 انجام شده است. در این میان جای گفت‌وگوی بی‌پروایی که روزنامه اعتماد ملی در اردیبهشت سال 1386 با میرصادقی انجام داده، بسیار خالی است؛ خلایی ناگزیر، چرا که گفت‌وگوها تقریبا هم زمان با چاپ همان مصاحبه و در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب، توسط نشر مجال منتشر شده.

منابع مشابه بیشتر ...

65ae888a08243.jpg

علما و نویسندگان بوشهر: بر پایه کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه آقا بزرگ تهرانی‌

در مجموعه حاضر، مطالب مربوط به علما و دانشمندان بوشهری، از کتاب 28جلدی ((الذریعه الی تصانیف الشیعه))، استخراج و به فارسی برگردانده شده است .در بخش پایانی کتاب، مترجم علاوه بر مطالب مندرج در کتاب ((الذریعه))، توضیحات دیگری درباره شخصیت‌های یاد شده، ضمیمه کرده است.

6589945a6be8c.jpg

سیر سخن - جلد اول (شا‌مل‌ شرح‌ احوال‌ معروفترین‌ نویسندگان ایران‌ از قدیمیترین‌ ازمنه‌ تا‌ عصر حا‌ضر و برگزیده‌ آثا‌ر آنا‌ن‌)

احمد احمدی, حسین رزمجو

کوششی است از حسین رزمجو و احمد احمدی که شرح زندگینامهٔ شاعران و نویسندگان برجستهٔ تاریخ ادبیات ایران می باشد. سیر سخن، مجموعه ای کامل از شرح حال و زندگینامهٔ نویسندگان و شاعران برجستهٔ قدیم و معاصر ایران می باشد. کتاب حاضر به کوشش آقایان احمد احمدی و حسین رزمجو گردآوری و در سال ۱۳۴۳ توسط انتشارات کتابفروشی باستان در مشهد چاپ و انتشار یافت. کتاب سیر سخن، شامل شرح احوال معروف ترین نویسندگان و شاعران ایران، از قدیمی ترین ازمنه تا عصر حاضر و برگزیده آثار آنان از جمله: آثاری از علی دشتی، ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی، رسول پرویزی، محمدعلی جمال زاده، ایرج افشار، عنصرالمعالی کیکاووس، عبدالرحیم طالبوف، ابولفضل بیهقی (تاریخ بیهقی) و سایر شاعران و نویسندگان مطرح ایران می باشد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58c4e7c5abb78.PNG

آیا این سفر لازم است؟؛ استفاده موثر از «فلاش‌بک» در داستان

در بسیاری از داستان‌های کوتاه و رمان‌ها، ممکن است بعضی از وقایعی که در شکل‌گیری شخصیت‌های [داستان] شما موثر بوده‌اند، پیش از زمان روایت داستان اتفاق افتاده باشند. دشواری کار این است که این وقایع در پشت شما قرار دارند، جایی که نمی‌توانید به آسانی به آن دسترسی داشته باشید، و حالا، برای فهماندن اتفاقی که در داستان‌تان در حال وقوع یا در شرف وقوع است، نیاز دارید خواننده از این وقایع اطلاع داشته باشد.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله
589825310965e.PNG

استفاده از نماد در داستان کوتاه؛ نماد: ابزاری برای ارائه معنا

فرهنگ ما پر از نماد است: خوراک بوقلمون روز شکرگزاری، حلقه ازدواج، تاج عروس، غسل تعمید و ... در هر کدام از این نمادها، شیء یا مراسمی جانشین صدها و هزارها کلمه توصیف می‌شود. اگر بخواهید به داستان‌تان وجوه بیشتری بدهید، استفاده از نمادها را، به عنوان ابزاری برای ارائه معنا، مورد توجه قرار دهید. نماد می‌تواند یک تصویر باشد که برای لحظه‌ای کوتاه در داستان می‌آید. همچنین ممکن است با عمل داستانی یکی شود: این ترکیب یا شکل ادبی که در سرتاسر کار گسترش می‌یابد و کلیت آن را در برمی‌گیرد و [در مقایسه با سطح ظاهری داستان] بار معنایی بیشتری را بر دوش می‌کشد.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله