محمد داراشکوه (1024 – 1069 قمری) از شاهزادگان گورکانی هند، ادیب، شاعر، خوشنویس و صوفی بود. تالیفات این هنرمند فاضل و روشنفکر آزاداندیش عبارتند از: مجمع البحرین، سفینه الاولیاء، حسنات العارفین، حقنامه و دیوان شعر. کتاب حسنات العارفین که در سال 1062 هجری تالیف شده، دومین کتاب به زبان فارسی است که شطحیات عرفای متقدم و متاخر در آن گردآوری شده است. در نظر صوفیان شطحیات عبارت از کلمات و سخنانی است که در حالت سکر و بیخودی و غلبه شور و جذبه و مستی بر زبان می رفته است. از آن جا که این سخنان از درک عوام بالاتر بود، از نظر فقها و عوام کفر و زندقه به شمار می رفت. کتاب حاضر به تصحیح سید مخدوم رهبن و با بهره گیری از چهار نسخه خطی تدوین شده و توسط موسسه تحقیقات و انتشارات ویسمن در سال 1352 در اختیارعلاقمندان قرار گرفته است.

منابع مشابه بیشتر ...

5951fafb1d48b.jpg

فردوس المرشدیة فی اسرار الصمدیة

ابواسحاق ابراهیم (352-426 قمری) عارف بزرگ و از مشایخ سلسله کازرونیه بود و سیرت نامه فارسی او در قرن هشتم توسط محمود بن عثمان نگارش شد. تذکره عرفانی فردوس المرشدیة در سال 728 هجری تالیف شده و یکی از منابع ارزشمند ادبیات عرفانی به شمار می آید. در کتاب پیش رو سرگذشت و عقاید مذهبی شیخ، انوار المرشدیة فی اسرار الصمدیة، لهجه های کازرونی و شیرازی، فواید جغرافیایی، تاریخی و لغوی کتاب و برخی امثال و اصطلاحات در مقدمه ایرج افشار مورد توجه قرار گرفته اند. متن فردوس المرشدیه مشتمل بر مقدمه و چهل باب بخش دوم کتاب را به خود اختصاص داده است. خلاصه ای از سیره شیخ با نام انوار المرشدیه در سی باب به قلم محمود بن عثمان بخش بعدی را شامل می شود که پاره ای ابیات فارسی و عربی افزون بر فردوس المرشدیه دارد. سندی درباره بقعه شیخ مرشد کازرونی، سکه های ضرب کازرون و ... ضمایم کتاب را تشکیل می دهند که در سال 1358 توسط انتشارات انجمن آثار ملی در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

594988e643358.jpg

تحفة الشاهیه در منا‌قب‌ مولا امیرالمومنین‌ علیه‌ السلام‌

عبدالخالق قاضی زاده کرهرودی (قرن دهم و یازدهم هجری)، متكلم، محقق، صوفى، شاعر و از شاگردان شیخ بهائى بود و کتاب تحفة الشاهیه از آثار ارزنده وی به شمار می رود. مقدمه مولف، اشکال و جواب، وجوه، مفاسد، قواعد، فواید، احادیث، لمعات، طرایق، دلایل، فصل امامت، مناظره در باب وضو، تقریرات، بحث خلافت، تقریر دلایل و خاتمه ای در اعتقادات شیعه اثنی عشریه عناوین برخی از مطالب این کتاب هستند که به منا‌قب‌ مولا امیرالمومنین‌ (ع) می پردازد. این کتاب با تصحیح محمدعلی رسولی در سال 1377 روانه بازار گردید.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60fd5172023c0.jpg

مجمع البحرین

محمد داراشکوه

این کتاب مختصر، یکی از تالیفات محمد داراشکوه مولف و ترجمان سده یازدهم هجری قمری است که در سال 1065 هجری به منظور ایجاد تفاهم و نزدیکی فکری و معنوی و همچنین همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان مذهب هندو و دین اسلام فراهم آورده است تا در داخل شبه جزیره پهناورهند، مسلمانان و هندوان با صفا و سازش بتوانند در محیط آرام و صلح و سلم زندگی کنند و در مذهب و عقیده خود آزاد باشند و از نظر مسلمانان زنگ بت پرستی از چهره عوام هندو زدوده گردد و هر دو طایفه به عنوان دو ملت موحد یکتا پرست شناخته شوند.

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب
5fa7bb8a6e095.png

بهگودگیتا؛ سرود الهی

بهگودگیتا (سرود مقدس الهی) منظومه‌ای است به زبان سانسکریت مشتمل بر 650 اشلوک (بیت) و منقسم بر هیجده گفتار. گیتا فصول 25 تا 43 فن ششم حماسه مهابهارت یعنی بهشیم پرو را شکل می‌دهد. به عبارت دیگر «گیتا» جزئی از مهابهارت و قسمتی از دفتر ششم این کتاب می‌باشد و موضوع بحث به صورت: گفتگوی فلسفی میان کرشن و ارجن تنظیم گردیده است و از نظر رغبتی که هندوان به این بخش مهابهارت پیدا کرده‌اند، به عنوان کتاب مستقلی درآمده و مطالب آن به زبان‌های زنده جهان ترجمه شده است. گیتا از نظر تاریخ تنظیم، جدیدترین قسمت‌های مهابهارت شناخته می‌شود. گوینده آن ظاهرا برهمنی است که تحت تأثیر سه مکتب فلسفی ویدانت، سانکهیه و جوگ قرار گرفته است.

نثر/متون کهن/ادبی
کتاب