در این کتاب کوشیده شده تا بررسی و توصیفی متناسب درباره سیر بررسی زبان و نیز اصول مکتب‌ها و نظریه‌های زبان‌شناسی از آغاز تا زمان کنونی ارائه گردد. از این لحاظ که روند سترگ زبان‌شناسی در اروپا از چشمه‌های دانش و پژوهش‌ اندیشه‌گران سرزمین‌های دیگر به‌ویژه هند و سرزمین‌های اسلامی نیز سرشار شده و فرهنگ‌های یادشده در چگونگی گسترش آن تأثیری بسزا داشته است، در فصل اول سیر بررسی زبان در هند باستان و نیز سرزمین‌های اسلامی از جمله ایران و نیز چگونگی آشنایی پژوهشگران اروپایی با آن ارائه شده است. سپس در فصول بعد درباره زبان در یونان، دستور زبان لاتین، برخی زمینه‌های نوین درباره بررسی زبان، زبان‌شناسی تاریخی و تطبیقی در سده نوزدهم و .... بررسی و تحلیل شده‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

6586e4a482919.jpg

در برابر....؟

جمعی از نویسندگان

سلیم نیساری در مقدمه کتاب در مورد دلیل گردآوری این مطالب می گوید: وقتی که چاپ کتاب "درس انشای فارسی" را آغاز می کردم به فکرم رسید که دفتری از بهترین نوشته های دانش آموزان کشور نیز تهیه و منتشر کنم. برای اینکه مقایسه ای بین نوشته ها به عمل آید و در ضمن تنوعی هم بین آنها موجود باشد و ذوق و سلیقه و طرز فکر هر دانش آموز نیز معلوم گردد عنوان "در برابر...؟" انتخاب گردید و به اطلاع دبیران محترم انشاء رسید تا نوشتن این موضوع را به دانش آموزان خود تکلیف بدهند و بهتریم نوشته ها را برای چاپ ارسال فرمایند.

6575b949510ac.jpg

نمونه های انشاء فارسی شامل مقالات متنوع درباره موضوعات گوناگون

محمود سعیدی پور

نثر در لغت به معنی پراکندن است و در عرف ادیبان به معنی عام کلمه سخنی است که به بند وزن و قافیه نیاید مانند سخنانی که مردم در گفتگو های عادی خود به کار می برند و با آن کتاب و نامه می نویسند. این گونه سخن در صورتی ارزش هنری دارد که از سطح معمولی و عامیانه بالاتر و دارای فصاحت و بلاغت باشد. پس نثر به معنی خاص (نثری که ارزش ادبی و هنری دارد)سخنی سنجیده و زیبا و غیرمنظوم است. نثر یا ساده است و در آن صنعتی دیده نمی شود و یا به صنایع بدیعی آراسته است. در صورت اول نثر را مرسل و در صورت دوم مصنوع می گویند. در ادبیات امروز نثر هر قدر ساده و شیرین و زیبا باشد ارزش هنری بیشتری دارد. نثرهای ادبی سنگین و عالی ادبیات فارسی در گذشته گلستان سعدی و کلیله و دمنه و نظایر آنها بوده است و امروز گرچه ما نمونه ای عالی مانند گذشته نداریم ولی در میان استادات و نویسندگان هستند کسانیکه نثر ساده و زیبا دارند...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5fc3e227e1ce5.jpg

فهرست نسخه‌های خطی فارسی موجود در کتابخانه موسسه شرق شناسی جمهوری چک-پراگ

مهدی مشکوه‌الدینی

موضوع کتاب حاضر در مورد فهرست نسخه‌های خطی فارسی موجود در کتابخانه موسسه شرق شناسی جمهوری چک-پراگ است مهدی مشکوه الدینی نویسنده کتاب در سال 1380 تا 1382 به مدت دوسال از جانب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان استاد مامور و مهمان در دانشگاه چارلز پراگ به تدریس زبان فارسی اشتغال داشت که در این دو سال موفق به جمع آوری 43 نسخه فارسی در میان نسخه‌های خطی عربی، ترکی، عبری و یونانی شد که چاپ آن توسط کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی (ره)- قم صورت گرفت

کلیات/فهارس
کتاب
5f9d2f047ba07.png

توصیف و آموزش زبان فارسی

مهدی مشکوه‌الدینی

موضوع این کتاب، بررسی، توصیف و ارائه ویژگی‌ها و اصول گوناگون تحول و دگرگونی، گوناگونی، فراگیری مهارت‌ها و نیز نظام آوایی، ساخت‌واژی و دستوری زبان فارسی است. به این ترتیب، این کتاب اصول همه جنبه‌های طبیعی، کاربردی و ساختی زبان فارسی را شامل می‌شود؛ هرچند که در آن تنها مفاهیم پایه و اصلی گردیده است و از جزئیات هر بحث صرف‌نظر شده است.

دستور زبان/دستور زبان فارسی
کتاب