"ظهور انسان و تاریخ تمدن ملل اولیه" تالیف حسن الهوردیان طوسی است و شامل مطالب تاریخی، اجتماعی، اخلاقی و ... است و به هفت بخش تقسیم شده است که عبارتند از: ظهور انسان و پیدایش تمدنهای اولیه در نقاط مختلف جهان؛ تمدن اولیه مصر- عادات اجتماعی و مراسم مذهبی در مصر اولیه – دربار و قدرت فراعنه مصر؛ تمدن اولیه در سوریه و فلسطین، عادات اجتماعی و مراسم مذهبی و ظهور بردگی در بین سامیها و فنیقی ها؛ تمدن اولیه در بین النهرین و عراق عرب، عادات اجتماعی و مراسم مذهبی آریائیها؛ تمدن اولیه در یونان باستان عادات اجتماعی و مراسم مذهبی و تاریخچه بردگی در یونان و روم – بازارهای فروش کنیز و غلام.

منابع مشابه بیشتر ...

664609e2961b4.jpg

تاریخ تمدن و فرهنگ ایران

ناصرالدین شاه حسینی

تمدن نظم اجتماعی است که بر اثر آن خلاقیت فرهنگی امکان پذیر می شود. به اعتقاد جمعی تمدن یا مدنیت بر سازمان اجتماعی و نظام اخلاقی و فعالیت فرهنگی اطلاق می شود. و تراوشهای فکری بشر را که از دیرباز تاکنون برای اعتلای خویش اندیشیده و سبب تعالی ملت ها شده است فرهنگ می خوانند. گروهی از انسان ها که از تشکیل منظم و معینی پیروی می کنند و در لوای آن به زندگانی خویش ادامه می دهند جامعه گویند و چون تمدن را مجموعه منظمی از کردارهای اکتسابی خاص هر جامعه نیز دانسته اند. بنابراین تمدن و جامعه همواره قرین یکدیگرند گو اینکه هر یک پدیده ای خاص محسوب می گردند و از هم جدا هستند. آنچه این دو عنصر را بهم پیوند می دهد فرد است که از جهتی تشکیل جامعه را می دهد و از دگرسوی با رفتار و آداب خود بنای تمدن را در جامعه می نهد، بنابراین هر فردی مبین جزئی از تمدن خویش است و به تنهایی نمی تواند معرف همه جلوه های تمدن خود باشد ولی گروه افراد متشکلی که جامعه ای را پدید می آورند می توانند معرف تمدن خود باشند و این نکته نیز مشخص است که نمی از ممیزات و اختصاصات هر تمدن در جهت خواست جامعه سیر می کند و نیز خاصیت اصلی هر تمدن در این است که بقا و آسودگی جامعه ای را که بدان مرتبط است تامین نماید از اینجاست که جوامع بشری به وسایل و فنون مختلف تجهیز می شوند تا مردم را در برابر مشکلات حیات یاری کنند...

6644cf685d7cb.jpg

مجموعه مقالات مردم‌شناسی ایران - جلد اول

سیدعلی اصغر شریعت زاده

"مردم‌شناسی ایران "اولین شماره از مجموعه حاضر، حاوی سلسله مقالاتی است از "سید علی اصغر شریعت‌زاده "در خصوص فرهنگ عامه، آداب و رسوم و انسان‌شناسی مردم نقاط مختلف ایران که با این عناوین به طبع رسیده است :سنت، نقاره‌خانه آستان قدس رضوی، آداب میزبان در اسلام، پوشاک محلی ایران، آلاچیق ترکمن، مسکن سنتی در سیستان و بلوچستان، ترانه‌های عامیانه میامی، و تعزیه .