نویسنده قبل از ورود در متون تفسیری، اسطوره و شناخت و جایگاه تصویرها و نمادگرایی و جایگاه اسطوره در قرآن را بررسی می‌کند .وی در فصل اول، علم حضوری و علم حصولی و نسبت آنها را با اسطوره ارزیابی می‌نماید .در فصل دوم، سیر نزولی عالم و رویا و خیال و کهانت را تبیین می‌کند .در فصل سوم کتاب، رمز و نماد و سمبل و نشانه و تمثیل و مجاز و استعاره، مرزبندی و تفکیک می‌شود .نویسنده پس از ذکر این مقدمات نمادهای دایره، مربع، مثلث، شاه و شاهزاده، آب، پرندگان، ارقام، اژدها و ماندالا، و درختان را تاویل می‌کند . فصل چهارم کتاب به قرآن و متنو تفسیری اختصاص دارد .در این فصل واژه اسطوره در یک یک آیات، بررسی و بعضا با متنو تفسیری مقابله و موازنه می‌گردد .نویسنده در پایان کتاب، نگرش اسطوره‌ای را با توجه به روضه الجنان ابوالفتوح رازی و قصص القرآن سورآبادی و تفسیر طبری و کشف الاسرار میبدی ریشه‌یابی و نقادی می‌کند .

منابع مشابه بیشتر ...

6613f6e350141.jpg

با کاروان حله: مجموعه نقد ادبی با تجدیدنظر در چاپهای سابق و افزودن ده گفتار تازه

عبدالحسین زرین کوب

این اثر مجموعه ای است شامل بیست مقاله به قلم استاد عبدالحسین زرین کوب که هر مقاله به یک شاعر اختصاص دارد. از رودکی شروع می شود در ادامه به فردوسی، فرخی، منوچهری، ناصر خسرو، مسعود سعد، خیام، سنایی، انوری، خاقانی، نظامی، عطار، مولوی، سعدی، امیر خسرو دهلوی، ابن یمین، حافظ، جامی و صائب می پردازد و در نهایت به بهار ختم می شود.این مقالات به صورت مختصر اما نه با نادیده گرفتن مطالب حیاتی بلکه گزینش صحیح از میان آنان به نگارش درامده است و همین عامل اثر را برای علاقه مندان به آشنایی با شعر فارسی چه خواننده ی مبتدی و چه حرفه ای جذاب کرده است. او با استفاده از نسخه های موجود آثار و تذکره های نوشته شده درباره ی این شاعران و با نظر به شرایط سیاسی اجتماعی دورران حیات شان به بررسی اشعار و زندگی آنها می پردازد. با کاروان حله کتابی است که می تواند شناخت ما را از این بزرگان و آثارشان ارتقا ببخشد.

660eac88b0a52.jpg

شمع انجمن فی المواعظ و المحن

رضا علماء قمی

کتاب شمع الانجمن فی مواعظ والمحن تالیف دانشمند محترم جناب حاج آقا رضای علماء قمی است که در سال 1351 در چاپخانه اسلام در قم به چاپ رسیده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5759eafacca98.PNG

سه ترجمه از يک غزل حافظ

صابر امامی

مقاله حاضر به بررسي انعکاس غزل اول ديوان حافظ، در آينه ترجمه سه مترجم زبان ترکي مي‌پردازد و توانايي اين سه مترجم را در ارايه تصويري درست‌تر از غزل مربوطه، به مقايسه مي‌نشيند و از اين راه تلاش مي‌کند به نتايج و اصولي در امر ترجمه برسد.

مشاهیر ادبیات فارسی/حافظ/پژوهش درباره حافظ
مقاله
56d031ad19d9b.PNG

حافظ و هويت فرهنگي ايران

صابر امامی

اين مقاله به بررسي هويت فرهنگي ايران در قالب اشعار حافظ مي‌پردازد و درصدد اثبات اين مطلب است كه حافظ به تقابل‌هاي فرهنگي و نمودهاي آن در زبان و عصر خود، توجه ويژه‌اي داشته است. ترکيباتي چون پير مغان، جام جم، مانويت و شادي و مضامين برگرفته از شاهنامه، چون ننگ و نام و... ريشه‌هاي تاريخي و اسطوره‌اي اين اشعار را در ايران پيش از اسلام و ايران پس از اسلام نشان مي‌دهد. سپس به بررسي جلوه‌ها و نشانه‌هاي فرهنگ ايراني اسلامي در شعر حافظ مي‌پردازيم و با تحليل بيت‌هاي داراي اين نشانه‌ها، تلاش حافظ را در پيوند ميان اين مفاهيم با هويت ايراني ـ اسلامي که موجب استحکام مرزهاي جغرافيايي تازه‌اي در ميان مردم ايران شده است، بيان مي‌كنيم.

مشاهیر ادبیات فارسی/حافظ/پژوهش درباره حافظ
مقاله