نشأ ابن جبیر فی رعایة والده و تلقی العلم عنه و عن علماء عصره فی شاطبة و کان اهتمامه الاول بالادب فغدا علما بارعا فیه، کما أتقن صنعة الکتابة. هذه رحلة ابن جبیر الاولی. و قد امتدت ثلاث سنوات و ثلاثة اشهر و سبعة عشر یوما، بدأها یوم الخمیس فی 8 شوال سنة 578 هـ. و ختمها فی 22 محرم سنة 581 هـ.

منابع مشابه بیشتر ...

59fd8537921fc.png

سفرنامه ابن جبیر

محمد بن احمد بن جبیر

محمد بن احمد بن جبیر کنانی معروف به ابن جبیر شاعر، ادیب، فقیه و سیاح عرب متولد سال 540 هـ. در بلنسیه (والنسیا) در شاطبه (خاتیوا) فقه آموخت و سه بار به مشرق سفر کرد و افزون بر زیارت خانه خدا و شهرهایی که در راه اسپانیا به مکه است، مدینه و کوفه و بغداد و موصل و حلب و دمشق را بدید و از عکا به صقلیه (سیسیل) و قرطاجنه رفت و در سفر اخیر اسکندریه درگذشت (614 هـ.). شرح سفرهای او به ویژه آنچه درباره سیسیل است، از مهم‌ترین و سودمندترین مؤلفات عرب در جغرافیای این جزیره است. وی در توصیف جزدیات شهر مکه و وصف ویژگی‌های خانه خدا و تحقیق در اندازه‌گیری‌ها و مساحی حرم و شبستان‌ها و مشخصات ستون‌ها و درهای بیت‌الله و مشاهد متبرک آن دیار و گزارش مراسم گشودن در کعبه و دیگر جزئیات به دقت و تفصیل کوشیده و با نثری ادیبانه که چاشنی سجعی لطیف و هنرمندانه نیز دارد، یادگاری پربار از خود بر جای نهاده است.

5803289716a53.PNG

رحلة الی اروبا 1912

جرجی زیدان

لم تکن رحلة جرجی زیدان الی اوروبا سنة 1912 رحلة استجمام و استمتاع بقدر ما کانت رحلة علمیة مبرجمة، تجشم القیام بها فی آخر العمر لیکتب وصفاً مفصلاً و دقیقاً عن احوال المدنیة الغربیة ممثلة بکل من فرنسا و إنکلترا اللتین تجسدان خلاصة هذه المدنیة فی جانبیها المادی و المعنوی، فی الوقت الذی کانت تتطلع فیه عیون الشرقیین الی الخروج من ربقة التخلف والسیر فی رکاب الامم المتمدنة.