در این مقاله به گفتگو با جمشید ارجمند به مناسبت انتشارات کتاب (اصفهان، تصویر بهشت) پرداخته شده است. اصفهان شهری کم‌نظیر و حتا شاید بتوان گفت بی‌نظیر است. از نظر کمیت و کیفیت آثار معماری تاریخی. در کمتر شهری می‌توانیم مجموعه‌ای به این عظمت از بناهای زیبا و پراهمیت تاریخی را سراغ بگیریم. در یک نگاه اولیه، بناهای اصفهان را به سه دسته بزرگ تقسیم می‌کنیم، مهمتر و بیشتر از همه بناهای مذهبی است، شامل مسجدها و مدرسه‌ها و بقعه‌ها و مزارات و کلیساها؛ دسته دوم بناهای مسکونی سلطنتی، مثل چهلستون و هشت بهشت و عالی‌قاپو و دسته سوم بناهای عمومی شهری مثل بازار و خیابان و پل و میدان. شمردن و به دست‌آوردن رقمی از این آثار کار آسانی نیست.

منابع مشابه بیشتر ...

61a240683bff1.png

تاریخ تئاتر در اصفهان

ناصر کوشان

در این کتاب به تاریخ نمایش و تئاتر در اصفهان پرداخته شده است. در این کتاب مراحل گوناگون تحول و دگرگونی نمایش از دوره صفویه و تئاتر وارداتی به روش اروپایی که از عصر انقلاب مشروطه آغاز می‌شود، تا امروز را می‌توان در هفت فصل دید. نگرشی به نمایش، پیشگامان تئاتر، گروه‌های تئاتر اصفهان، از تئاتر و خاطرات، گفتگوها با رضا ارحام صدر، فاضل فاضلی پارسا، محمدرحیم اخوت، و منصور کوشان بخش‌ها و فصول این کتاب را شکل می‌دهند. در پیوست کتاب نیز فهرست اجراها از سال 1267 تا سال 1378 و همچنین جشنواره‌ها، همایش‌ها، نام تالارها، سندها و عکس‌های مربوط به تئاتر آورده شده است.

6159cca6c7c01.jpg

جلال مرد امروز، جلد اول

جمعی از نویسندگان

صد و هشتادمین شماره کیهان فرهنگی به نام جلال آل احمد آراسته شده است. این ویژه نامه شامل یک پیش فصل با عنوان "طلوع" ومجموعه مقالاتی از حامد الگار، علی اصغر حاج سید جوادی، دکتر علی شریعتی، آیت الله طالقانی و گفتگوهایی با سیمین دانشور، شمس آل احمد، محمدجواد محبت و دکتر انور خامه‌ای است. کتاب حاضر سه بخش با این عناوین دارد: در سایه جلال (گفتگو)، جلال مرد امروز و پابه پای جلال است. جلد اول این دفتر در سال 1383 و ضمیمه کیهان فرهنگی منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61c07011c798a.png

حقوق نویسنده

این کتاب را باید از دیدگاه سوای هیاهوی غرب درباره سولژنیتسین، جایزه نوبل بردن او و سوای تکفیر شرق نگریست. خواننده ایرانی هرچند فراست بسیار در درک و حل بازی‌های سیاسی و تبلیغاتی شرق و غرب دارد؛ ولی در اینجا به این فراست او بیشتر نیاز است. نویسنده و ماجرای او را باید فقط در ارتباط با ادراک ایرانی خواند و فهیمد.. این کتاب که می‌تواند به شناخت بهتر آثار و شخصیت سولژنیتسین کمک کند، متن مصاحبه‌ای است که پاول لیشکو نویسنده اسلوواک در مارس 1967 با او انجام داد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
587b29e1ee879.PNG

یاد کوروساوا

جمشید ارجمند

دنیا، واپسین ستون‌های استوار سینمای ارجمند وابسته به سنت‌های عزیز صدر اول سینما را یکان یکان از دست می‌دهد. آکیرا کوروساوا از پیشاهنگان بزرگ سینمای ژاپن و جهان که چندی پیش روی در نقاب خاک کشید، از جمله مردانی بود که هر دم حضورش منتی بود بر خاک و فخری بود برای همه همعصرانش. کوروساوا طلوع معنی‌داری در سینمای ژاپن داشت. انفجار بمب اتمی هیورشیما و رویارویی با وضعیتی یگانه در تمام جهان و تمام تاریخ بر ساخت و شکل‌گیری سینمای کوروساوا و شخصیت او تأثیری ژرف گذاشت.

هنر/مطالعات عمومی
مقاله