ادبیات مردم تاجیک از نظر کمیت و کیفیت فقیر است. شماری افسانه، حکایت و داستان‌های منظوم (که تاجیکان دارند ....م.ش) چندی بیش از این، از دائره ادبیات شفاهی ـ فولکلور ـ بیرون شده است. علاوه بر این، تاجیکان زبانی ادبی نداشتند و هنوز نیز ندارند. آنها به زبان فارسی می‌نویسند. که همیشه برای توده‌های مردم مفهوم نیست. این نه اندیشه یک نفر، بلکه عقیده رسمی حزب در دهه سوم قرن بیستم بود که آن را مجله ارگان رسمی حزب در تمامی آسیای مرکزی چاپ کرده بود.

منابع مشابه بیشتر ...

63174ea31781f.jpg

آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی

جمعی از نویسندگان

دفتر حاضر با نام آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مجموعه ایست از سخنرانی ها و مقالات مجلس علمی استادان زبان و ادبیات فارسی که از سی آبان تا چهارم آذر ماه 1350 توسط وزارت علوم و آموزش عالی برگزار شده است

62fb6cfc8dca9.jpg

راه اصلاح کامل خط فارسی

صادق تقوی

کتاب پیشنهادی برای اصلاح خط فارسی یا یک انقلاب موثر آموزشی است و با این اصلاح مختصر یاد گرفتن خط و زبان فارسی بسیار آسان میشود. نویسنده در پیشگفتار کتاب میگوید: معایب خط فارسی از مدتها پیش توجه آموزگاران و استادان زبان فارسی و نویسندگان و حتی عموم باسوادان را به خود جلب نموده به طوری که کمتر کسی است که نخواهد این معایب اصلاح شوند. پاره ای معتقد شده اند که معایب فارسی آنقدر زیاد است که باید شکل فارسی قدیمی آن صرف نظر نمود و خط لاتین را جایگرین آن کرد. گروهی دیگر میگویند نباید شکل خط فارسی را که یکی از چایه های استقلال و قومیت ملت ایران است از بین برد بلکه باید معایب آنرا اصلاح نمائیم و لذاس از کوششهای فراوان و دقتهای زیاد و در نظر گرفتن جوانبی بسیار و مشورتها و تغییر روشها موفق به اصلاحی چنین شدم

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58b290a8287c2.PNG

نگاهی به ادبیات تاجیکی سده بیست

محمد جان شکوری

در اثرهای ادبیات‌شناسی شوروی، از جمله در نوشته‌های ادیبان تاجیک بارها تاکید شده است، که پس از انقلاب اکتبر سال 1917. م یعنی سال‌های بیست و سی به بعد آن، در ادبیات فارسی آسیای میانه، یعنی در ادبیات تاجیکی دیگرگونیهای کلی روی داد. تفکر ادبی دیگر شد. این عقیده اساس جدیدی دارد. در حقیقت در قرن ما ادبیات از بیخ و ریشه دیگر شد و این دگرگونی پیش از انقلاب سال 1917 . م از اوایل قرن ما آغاز یافته بود. صدرالدین عینی در کتاب نمونه ادبیات تاجیک (1926 . م) گفته بود: هر چند احمد مخدوم دانش، نام دوم سعدی قرن نوزدهم در باب ادبیات منثور خیلی راه نو و اسلوب تازه را با الهام و استعداد فطری خود ایجاد کرده، لیکن این روش تا 1905 . م یعنی انقلاب نخستین روسیه شایع نشده بود.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
مقاله
585b806080342.PNG

جاده حق پیموده‌ام ...

محمد جان شکوری

از زندگی و روزگار پدرم شریفجان مخدوم صدرضیاء (1932 ـ 1867) تنها دو یا سه سال پایان عمر او را یاد دارم که آن هم سال‌های 1930 ـ 1929 و 1932 ـ 1931 می‌باشد و بیشتر همین را می‌دانم که قلم و کاغذ هیچ‌گاه از دست نمی گذاشت و دایما در حال نوشتن بود، پگاهی که از خواب برمی خاستم او را در سر میز تحریر می‌دیدم؛ بیرون رفته برمی‌گشتم باز می‌دیدم که نوشتن دارد [در حال نوشتن است]. او فقط برای نماز خواندن از جای برمی‌خاست و بعد باز به نوشتن می‌پرداخت.

شرح حال/تک نگاری
مقاله