58a40f87e12c0.PNG

تهران مخوف، نخستین رمان نقد اجتماعی؛ نگاهی به نخستین رمان برجسته اجتماعی ایران

انقلاب مشروطه یکی از وقایع مهم یکصد سال اخیر در ایران است و در نظر گرفتن این انقلاب به عنوان مبدأ ادبیات و تاریخ معاصر بی‌علت نیست، چرا که این انقلاب خود پایه بسیاری از حوادث بعدی تاریخ ایران گردید. نغمه‌های نابهنگام عدالت‌خواهی مردم ایران در اواخر دوره سلطنت ناصر‌الدین شاه قاجار بر اثر عواملی نظیر: مسافرت و تحصیل بعضی از ایرانیان در کشورهای اروپایی و تماس ایرانیان با این تحصیل کردگان، گسترش سواد، و چاپ کتاب و روزنامه و ... شکل گرفت، اما سریع‌تر از آن که قابل تصور باشد به بیراهه کشده شد.

منابع مشابه بیشتر ...

652aa6d04df0b.jpg

کتاب پژوهی (پژوهش هایی در زمینه ی کتاب و نقد کتاب)

محمد اسفندیاری

در این کتاب‌پژوهی، دو بخش مهم به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته‌اند: «کتاب و نویسندگی» و «کتاب‌ها و نویسندگان». در بخش اول کتاب، به مسائلی متنوع در زمینه ادبیات و نویسندگی پرداخته شده است. این موارد شامل ادبیات ارتجالی و چگونگی پیشرفت از بیشترنویسی به بهترنویسی، حقوق و نقش خواننده در فرایند خلق کتاب، اهمیت یک کتاب استاندارد، ادبیات لافزنی و اثرات منفی آن بر کیفیت ادبیات، مسئله حشو قبیح و تأثیر آن در افت ارزش ادبی یک اثر، و مسائل دیگری از این دست هستند. بخش دوم کتاب به نقد و معرفی چند کتاب مهم می‌پردازد. این کتب شامل عناوینی همچون "دانشنامه‌ی امام علی (ع)"، "دانشنامه‌ی امامت به گزارش اهل سنت"، "ترجمه‌ی الحیاه"، "دایره‌المعارف تشیّع"، "فرهنگ شاعران زبان پارسی" و "نهج‌البلاغه‌ی الثّانی" هستند. در این بخش، کتب مذکور نقد و بررسی شده و معرفی شده‌اند تا خوانندگان با آثار مهمی که در زمینه مذهب و ادبیات وجود دارند، آشنا شوند. این کتاب‌پژوهی به تأکید بر اهمیت کتاب و نویسندگی در فرهنگ و ادب فارسی ارائه شده و به دنبال افزایش آگاهی و دانش خوانندگان در این زمینه می‌باشد.

636cf9c02df8d.jpg

مشهدی عباد (به دو زبان فارسی و ترکی)

ایرج سهرابی

داستان در مورد دختری جوان به نام گلناز است که عاشق پسری به نام سرور می‌شود ولی پدرش به دلیل مشکل مالی‌اش او را مجبور می‌کند که با یک بازاری پیر به نام مشهدی عباد ازدواج کند….

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

588fa46494554.PNG

نگاهی به رمان: زندگی و زمانه مایکل ک، نوشته: جی. ام. کوئتزی، ترجمه: آناهیتا تدین

اعظم بیژنی

زندگی و زمانه مایکل ک، عنوان رمانی است از جی. ام. کوئتزی که با ترجمه آناهیتا تدین در سال 1384 در انتشارات روزگار به چاپ رسیده است. محتوا و ماجرای کلی داستان دوران زندگی مایکل ک است. مهمترین ویژگی ظاهری لب شکری بودن مادرزادی‌اش است، و او از بدو تولد با مشکل غذاخوردن روبرو بود چرا که لب او مانع مکیدن شیر می‌شد و لاجرم مادرش با قاشق به او غذا می‌داد. از طرفی مایکل به دلیل عدم بهره هوشی بالا و ظاهر غیرطبیعی‌اش، پس از دوره کوتاهی از مدرسه اخراج شد و تحت حمایت موسسه هائیس نوریس قرار گرفت و همانجا آموزش‌های مقدماتی چون خواندن و نوشتن، تمیزکردن و ظرف شستن و ..... را فرا گرفت و در نوزده سالگی در شهرداری مشغول به کار شد اما پس از سه سال سازمان شهرداری را ترک کرد و نگهبان شب توالت عمومی شد ولی پس از درگیری با چند تن از باج گیران خیابانی به شغل قبلی‌اش بازگشت و مجدداً به عنوان باغبان مشغول به کار شد.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله
586969b21ebc6.PNG

نگاهی به رمان فساد در کازابلانکا

اعظم بیژنی

فساد در کازابلانکا عنوان رمانی از طاهر بن جلون (1944 مراکش) است که با ترجمه محمدرضا قلیج‌خانی توسط انتشارات مروارید به چاپ رسیده است. این رمان داستان زندگی مهندسی به نام مراد است که در وزارت مسکن و شهرسازی مهندس کار است. طرح‌هایی که بر کاغذ‌ها ثبت می‌شوند برای به اجرا درآمدن نیازمند امضای مهندس مراد هستند و از آنجایی که مراد آدم با وجدانی است، سعی بر آن دارد که از امضای طرح غیرقانونی جلوگیری کند. برعکس مراد، حاج حمید (معاون مراد) سعی می‌کند ـ البته با پذیرفتن رشوه ـ طرح رد شده توسط مراد را به نحوی به امضای او برساند.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله