فصل اول این دفتر به کلیاتی در باب آشنایی با تفکر اروپایی اختصاص داده شده است و در فصل فلسفه هم به چگونگی بسط فلسفه اسلامی پرداخته است. از عناوین دیگر این فهرست می‌توان به: شرقشناسی و بحران تفکر در ایران؛ وضع ما در برابر تاریخ غرب؛ وضع فلسفه در روزگار ما و وضع کنونی زبان فارسی اشاره شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65df2b914395a.jpg

گلچینی از گفتارهای مختلف صدای آمریکا

کتاب حاضر به مناسبت ششمین سال تاسیس صدای آمریکا به زبان فارسی این مجموعه خواندنی را که متضمن گفتارهایی از برنامه های متنوع صدای آمریکاست به عنوان ارمغان نوروزی به شنوندگان صدای آمریکا تقدیم کرده است

64e0bdcfa656b.jpg

فرهنگ اصطلاحات علوم ادبی

ساجدالله تفهیمی

یکی از وجوه اهمیت زبان و ادب فارسی در شبه قاره پیوستگی عمیق زبان های ملی و محلی این منطقه با زبان فارسی است. تاثیرات عمیقی که زبان فارسی هم در زمینه واژه ها و اصطلاحات و هم در زمینه قواعد و دستور زبان بر زبان های رایج این منطقه داشته است، مورد تاکید و اذعان اهل فضل و ادب پاکستانی و سایر محققان بوده که در کتاب ها، سخنرانی ها و .... بدان پرداخته اند. این پیوستگی بویژه در ادبیات منظوم بیش از ادبیات منثور به چشم می خورد و به عنوان نمونه بافت و ترکیب شعر اردو و اصطلاحات و قواعد آن به روشنی میزان این تاثیرپذیری را نشان می دهد. بنابراین منابع و مآخذی که بتواند این رابطه و پیوند عمیق را نه فقط برای فارسی گویان و فارسی سرایان این خطه، بلکه برای اردو سرایان نیز روشن تر و معنی دارتر سازد، ضروری می نماید. چه بسا شاعر و نویسنده ای که اصطلاحی را شنیده است ولی معنی دقیق و کاربرد صحیح آن را در شعر و نثر نمی داند و به متون اصلی و مفصل هم یا دسترسی ندارد و یا از چنان تبحر و تسلطی در زبان فارسی برخوردار نیست که به راحتی بتواند از آنها معنی و کاربرد اصطلاح مورد نظر را دریابد...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

582b632c0532e.PNG

نسبت نظر و عمل در طی تحول تفکر غربی

آنچه می‌خوانید ترجمه فارسی گفتاری است که فرناند برونرا استاد فلسفه دانشگاه نوشاتل در تاریخ 13 دسامبر 1970 در دانشگاه کلکته و در چهارم ژانویه 1971 در دانشگاه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران القاء کرده است. فرناند برونرا در زمره کسانی است که در عین اینکه به تفکر غربی بستگی و تعلق خاطر دارند از نحوه بسط آن که مؤدی به صور مختلف مذاهب مادی و طبیعی و علمی و ایدئولوژیهای اجتماعی و سیاسی شده است؛ اظهار نارضایتی می‌کنند. شاید راهگشای این طریقت و ره‌آموز افکار این گروه تعلیمات رنه‌گون فرانسوی باشد که در حدود نیم‌قرن پیش بحران تمدن جدید را مطرح کرد و قائل شد به اینکه در تمدن غربی جایی برای معنویت و تفکر جدی وجود ندارد.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله
5743e986a82a2.PNG

ضرورت بازنگري در بخش ريشه‌شناسي فرهنگ سخن

رضا داوری

«فرهنگ فارسي سخن» را مي‌توان تحولي در عرصه فرهنگ‌نويسي زبان فارسي برشمرد که برجسته‌ترين ويژگي آن توجه به جنبه‌ها و اصول فرهنگ نگاري علمي در دوره‌اي است که زبان فارسي با خلئي جدي در اين حوزه روبه روست. اهميت‌دادن به مقوله ريشه‌شناسي واژه‌ها در کنار توجه به مقوله‌هايي چون بهره‌گيري از پيکره زباني در روند گزينش واژه‌ها، توجه به جنبه‌هاي گرايش زباني و حوزه کاربرد واژه‌ها، ارايه مثال‌ها و شواهد مناسب و مواردي از اين دست از جمله ويژگي‌هايي است که اين اثر را از ديگر آثار موجود، متفاوت ساخته است. به رغم دقت نظر و اهميتي که در اين اثر به مقوله ريشه‌شناسي واژه‌ها داده شده است، شاهد کاستي‌هايي در اين بخش هستيم که در اين نوشتار، اين‌گونه کاستي‌ها در سه بخش بررسي و تحليل شده است.

کلیات/فرهنگ ها پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
مقاله